Welcome

R06, Jan Vondrák, 17.11.2019
Každý klient je možná jiný, ale postup projektu se moc nemění. Připravili jsme pro Vás malého průvodce našimi službami. Snad Vám pomůže zorientovat se v tom, jak se povoluje a staví dům.

Naší kancelář Mjölk architekti jsme založili před dvanácti roky. V současné době máme za sebou zhruba 320 projektů v různých fázích rozpracovanosti, rozličných měřítek i zaměření. Kancelář je složena ze dvou partnerů - Jana Macha a Jana Vondráka, kterým s projekty pomáhá nadaný team architektů, stavebních inženýrů a projektový manažer.

Kancelář funguje na velmi úzké spolupráci všech lidí, kteří v ní pracují. Projekty vymýšlíme dohromady a velmi si zakládáme na tom, abychom brali jenom práci, která nás zajímá. Postavit dům zabere od první schůzky nějaký čas a my si musíme být jistí, že nás projekt i spolupráce s klientem nepřestane bavit. Každý započatý projekt pro nás znamená budoucí referenci.

Prvotní schůzka s klienty na parcele je ideálním začátkem. Než se poprvé sejdeme, můžeme si vyměnit pár informací, které se nám budou hodit před začátkem projektování. Důležitou informací je Váš stavební program (to je obecná náplň domu, jak se ho chystáte používat, kolik chcete pokojů, atd.…) a přibližný rozpočet který jste si na stavbu domu, jeho interiér a úpravu zahrady vyčlenili. Rozpočet pro nás není klíčovým parametrem, ale při výběru klienta patří k důležitým podnětům. Bohužel neplatí přímá úměrnost mezi velikostí rozpočtu a pracností projektu a tak jsme dospěli do situace, kdy musíme některé menší projekty odmítat, protože nás zkrátka neuživí.

Pokud si padneme do oka a domluvíme se na spolupráci, čeká nás několik měsíců spolupráce. Tři roky jsou průměrná doba od prvního kontaktu po ťukání skleničkami v novém domě. Neznamená to, že to nemůže trvat kratší dobu, ale zároveň to neznamená, by to nemohlo trvat i déle (rozhodujícím faktorem jsou v tomto případě úředníci, komplikovanost parcely a náročnost výstavby Vašeho nového domu).

Na cestě k Vašemu novému domu musíme překonat následující fáze projektu:
01) Příprava zakázky

1 měsíc
Příprava zakázky zahrnuje např. seznámení se s místem stavby, stanovení potřebných podkladů a harmonogramu dalších prací, atd.
02) Návrh/Studie stavby

3-6 měsíců
Návrh stavby je pro nás i pro Vás nejdůležitější částí celého projektu. Postavit dům je jedna z největších investic v životě člověka, která ovlivní nejen Vás a Vaše děti, či vnoučata, ale také vaše bezprostřední okolí. Proto je dobré si studii projektu náležitě užít. V této fázi, která trvá přibližně dva až pět měsíců, se spolu musíme dobře poznat. Důležité jsou Vaše zvyky, záliby, ale i malé drobnosti, které mohou ovlivňovat budoucí vzhled Vašeho nového domu. Na konci tohoto snažení budeme přesně vědět, jak bude nový dům vypadat, jakou má dispozici, či jak je umístěn na pozemku. A teď hurá na úřady…

03) Vypracování dokumentace pro územní řízení

cca. 6 měsíců
04) Vypracování dokumentace pro stavební řízení

cca. 6 měsíců
Dokumentace pro územní rozhodnutí a dokumentace pro stavební povolení se zpracují v rozsahu nutném pro schválení stavby stavebním úřadem. Podle okolností není často nutné některou z nich zpracovávat, popř. lze dokumentaci pro územní rozhodnutí nahradit dokumentací pro územní souhlas, dokumentaci pro stavební povolení nahradit dokumentací pro ohlášení, vypracovat jedinou dokumentaci, která poslouží zároveň pro územní rozhodnutí i stavební povolení, atd. Např. i při rozsáhlé rekonstrukci bytu se většinou nijak nemění venkovní hmoty domu – v takovém případě se dokumentace pro územní rozhodnutí ani pro územní souhlas nezpracovává.
05) Vypracování dokumentace pro provedení stavby

3 měsíce
06) Vypracování dokumentace zadání stavby zhotoviteli

14 dní
07) Spolupráce při výběru dodavatele

1 měsíc
Dokumentace pro provedení stavby obsahuje oproti předchozí fázi více stavebních detailů a konkretizuje vlastnosti použitých konstrukcí a materiálů (např. u keramické dlažby se specifikují vlastnosti jako formát, barva, otěruvzdornost, protiskluznost, atd.) Dokumentace pro výběr zhotovitele stavby obsahuje navíc v návaznosti na přesně stanovené vlastnosti materiálů podrobný předpokládaný rozpočet, na základě kterého investor poptává stavební firmy. Při výběru zhotovitele stavby může architekt pro investora posoudit úplnost nabídky oslovených firem. Součástí dokumentace pro provedení stavby není výrobní dokumentace kuchyně, ani ostatních nábytkových prvků v interiéru. Detailní návrh interiéru se řeší nezávisle na hlavní projektové dokumentaci, stejně jako jeho rozsah a cena.
08) Spolupráce při provádění stavby/výkonu autorského a investorského dozoru

individuální
09) Spolupráce po dokončení stavby a uvedení stavby do užívání

individuální
Autorský dozor spočívá v kontrole stavebních prací z hlediska naplnění původního architektonického záměru, technický dozor investora se soustředí na kontrolu stavební kvality a dodržování správných technologických postupů u prováděných prací. (Obě tyto činnosti nesouvisí s pojmem stavební dozor, což je osoba, která dohlíží na provádění stavby realizované svépomocí). Při dokončení stavby a jejím uvedení do užívání architekt spolupracuje např. při vyřizování kolaudačního souhlasu či oznámení záměru užívání stavby a při kontrole odstranění vad a nedodělků.
Cena projektu
Celková cena projektu se pohybuje okolo deseti až patnácti procent uvažované ceny stavby za všechny fáze. Cena se liší dle náročnosti zadání. Rekonstrukce nebo projekčně náročnější objekty se většinou pohybují na horní hranici tohoto rozmezí, zatímco jednoduché stavby spíše u hranice deseti procent. Pokud se navýší celková cena stavby, navyšuje se také cena projektu, tak aby finance na projekt odpovídaly výše uvedeným procentům. Hrubý rozpočet je možné stanovit po ukončení práce na studii. K přesnějším číslům se dostáváme po dokončení prováděcí dokumentace.

Snad Vám tento text pomohl pochopit úskalí i radosti stavění. Pokud budete mít jakékoliv otázky, neváhejte nás kontaktovat. Budeme se těšit na spolupráci.